Syksy 2017 – Kevät 2018

Syksy 2017

Syyskuu 2017

9/9/2017

Yli 3-vuotiaiden ryhmien teema: Itsensä esittelyä, tutustumisleikkejä, oma perhe ja kesäloman muistelua.
Finnish Beginners course for adults: Learning to greet and introduce ourselves in Finnish.

23/9/2017

Yli 3-vuotiaiden ryhmien teema: Ympäristö ja luonto. Keskustelemme myös luonnonsuojelusta ja kierrätyksestä. Ideana kierrätysleikkiä lasten kanssa.

30/9/2017

Yli 3-vuotiaiden ryhmien teema: Suomalaisten lasten- ja nuortenlehtien lukua. Tutustumme myös Suomen kaupunkeihin ja nähtävyyksiin.

Lokakuu 2017

21/10/2017

Lasten ryhmät: Luontoretki Epping Forestiin

Marraskuu 2017

4/11/2017

Yli 3-vuotiaiden ryhmien teema:  Syksyaiheinen askartelu, Aleksis Kiven päivä. Kirjainmerkkien askartelu.

18/11/2017

Yli 3-vuotiaiden ryhmien teema: Suomi 100 -ideointia ja jouluaiheinen askartelu.

Joulukuu 2017

2/12/2017

Kaikki ryhmät: Suomi 100 -juhlat!

Kevät 2018

Tammikuu 2018

13/01/2018

Yli 3-vuotiaiden ryhmät: Sää, vuodenajat ja pukeutuminen. Kevät lukukauden aloitamme ryhmä- ja vuorovaikutusleikeillä kuten Arvaa pieni ystäväni kuka täällä kolkuttaa? Koulupäivän ensimmäiseen teemaan sääilmiöihin ja vuodenaikoihin pureudumme askartelun ja kirjoittamisen kautta. Isompien ryhmässä mietimme esimerkiksi mitä eri vuodenajoista voi kirjoittaa? Toisella tunnilla kim-leikki vie meidät pukeutumisteemaan. Pienempien ryhmässä opettelemme vaatesanastoa myös roolileikkien avulla.

27/01/2018

Yli 3-vuotiaiden ryhmät: Ihminen ja terveys. Luokkahuone muuttuu tällä kertaa minisairaalaksi ja Team- NHS:n opastuksella harjoittelemme terveyssanastoa ja sairaanhoitajan / lääkärin vastaanotolla käyntiä. Kuinka kerrotaan esimerkiksi nuhaoireista? Isommat lapset harjoittelevat myös hätätilanteissa toimimista sekä kirjoittavat hoitosuunnitelmia. Käytössämme on paljon sairaalavälineistöä, sillä lasten vanhemmissa on useita terveydenalan ammattilaisia. Perinteiden mukaisesti vanhemmat ja lapset voivat pukeutua eri ammatteihin koulupäivän ajaksi.

Helmikuu 2018

10/02/2018

Yli 3-vuotiaiden ryhmät: Luisteluretki. Teemme jälleen kaikkien yli 3-vuotiaitten lasten kanssa retken jäähalliin, jossa luistelun alkeiden lisäksi harjoittelemme vuorovaikutusta, värejä ja muotoja. Pallerot ja aikuiset kokoontuvat kirkolla tavalliseen tapaan.

24/02/2018

Yli 3-vuotiaiden ryhmät: Ruokailu & ruokia. Mitä on suomalainen ruoka? Entäpä mitä käsittää terveellinen ruokavalio? Tutustumme kuvien avulla suomalaisiin perinneruokiin ja ruokaympyrään. Leivomme lasten kanssa myös karjalanpiirakoita. Isojen ryhmän kanssa tutustumme tarkemmin karjalanpiirakoiden reseptiin, eri raaka-aineisiin sekä mittayksiköihin. Ruokailutapoja on hyvä kerrata leipomuksista nautittaessa. Koulupäivä aloitetaan suositulla Leipuri Hiiva -laululeikillä ja pienten ryhmä jatkaa ruokaloruilla.

Maaliskuu 2018

03/03/2018

Yli 3-vuotiaiden ryhmät: Matkustaminen ja erilaiset liikennevälineet. Harjoittelemme matkustamista erilaisissa kulkuvälineissä sekä matkustamiseen liittyviä toimintoja, kuten lipun ostamista ja oikean suunnan kysymistä. Harjoittelu tapahtuu roolileikkinä, jossa lapset vuorottelevat esimerkiksi kuljettajan ja matkustajan rooleissa. Teemme myös lentomatkan Suomeen, jonka yhteydessä leikimme passintarkastusta, lentokoneessa oloa ja lomailua. Lomamatkaa varten pitää myös pakata! Isommat lapset tekevät myös erilaisia kirjallisia harjoitustehtäviä.

17/03/2018

Yli 3-vuotiaiden ryhmät: Tanssitunti, luvut & numerot. Ohjatulla tanssitunnilla liikumme koreografian ja suomalaisen musiikin tahtiin. Toisella tunnilla harjoittelemme numeroita ja peruslaskutoimituksia tehtävien ja toiminnallisten leikkien avulla. Pienten ryhmässä oppiminen tapahtuu liikkuen ja laululeikein.

24/03/2018

Yli 3-vuotiaiden ryhmät: Pääsiäisaskartelu. Pääsiäistä vietämme askartelemalla ja pääsiäiskortteja kirjoittamalla. Virvomme myös vanhemmat koululla. Mietimme lisäksi mitä pääsiäisenä syödään? Koulupäivän päätteeksi leikimme perinteisiä suomalaisia leikkejä.

Huhtikuu 2018

21/04/2018

Yli 3-vuotiaiden ryhmät: Uutiset, sanomalehdet sekä lasten- ja nuorten nykykulttuuri Suomessa. Isompien ryhmässä luemme ja analysoimme uutisia sekä keskustelemme ajankohtaisista tapahtumista Suomessa. Lisäksi tutkimme mainoksia pareittain. Mitä mainoksessa lukee? Mitä mainostetaan? Minkälaisia sanoja on käytetty? Onko mainoksessa kuva – minkälainen? Millainen mainos on hyvä? Pienten ryhmässä luemme lapsille uutisia ja tutkimme uutisia kuvien kautta. Lapset saavat toimia myös uutisten lukijana sekä haastatella vanhempia.

Toukokuu 2018

05/05/2018

Wappubileet siman ja munkin merkeissä. Tämä on aina ollut koulun suosituin päivä. Mitä tapahtuu Vappuna Suomessa? Juhlimme hauskojen yhteisleikkien ja diskoilun merkeissä.

19/05/2018

Luokkaretki. Teemme vuotuisen luontoretken, jossa aikuisilla kuten lapsillakin on mahdollisuus tutustua luontoon. Opettelemme luontoon liittyvää sanastoa, harjoittelemme ilmansuuntia sekä tutustumme kompassin käyttöön.

Kesäkuu 2018

16/06/2018

Kevätjuhla ja suvivirren aika. Lapset laulavat ja esittävät oppimiaan lauluja. Teemme myös kevätaiheisen askartelun. Keskustelemme lasten ja vanhempien kanssa seuraavan vuoden opetussuunnitelmasta, jotta heillä on mahdollisuus vaikuttaa sen sisältöön. Lopuksi jaamme todistukset ja laulamme suvivirren.